torsdag 12 december 2013

Hår

Ja hår. Tänk vad hår och frisyrer betyder mycket, åtminstone för oss kvinnor, men jag tror att även  männen är lite fåfänga.
Ända sedan jag var tonåring, har jag hållit på och färgat mitt hår. Ja, första åren var den ju toning som gällde, men så snart de små grå började dyka upp, så blev det färgning. Är av naturen kastanjfärgad, kan se på gamla foton att jag verkligen hade en mycket fin färg. Mycket vackert med dessa guldaktiga, rödaktiga inslag. Men ack som jag färgade.

Nu är jag 60 år och har beslutat mig för att det får vara nog. Nu ska jag äntligen befria mig från den vidriga utväxten som nästan hela tiden har behov av ny färg. Mitt hår som är långt, tjockt och kraftigt växer så fort. Så minst en gång i månaden är det färgning av utväxten som gäller. Nu ska jag släppa fram det gråa. Låta dem grå färgen komma fram, kanske lite uppblandning av slingor under tiden det tar innan det grå är helt framme. Titta här på dessa bilder, visst kan kvinnor vara vackra, det handlar bara om att bejaka sitt utseende, acceptera...




Jag hittade bloggen "granntanter" där bl a Camilla Thulin skriver om utseende, om åldrande, om kläder och vackra kvinnor. Åh, det var så skönt! Där är en vacker kvinna, alldeles naturligt vacker, trots sin ålder.

Nog finns det en del vackert kvar trots min ålder. Nu gäller det bara att plocka fram det fina. Först är det håret som gäller, därefter får jag ta itu med garderoben.

Nej, nu ska jag gå och lägga mig. Förstår inte att jag alltid är så trött på kvällarna. Visserligen vaknar jag vid 5-tiden varje morgon, så kanske är det naturligt att jag blir trött vid den här tiden. Vaknar av min ständiga följeslagare - värken - som endast går att nå med värktabletter, starka sådana. Men jag är glad att de finns.

Så...god natt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar