lördag 22 mars 2014

Att sälja hus...

...verkar idag vara väldigt svårt. Och det trots att man har ett väldigt fint hus. Det är stort, välbevarat, passar underbart till en barnfamilj med ytan 130 kvardrat och 7 r o k. Inte ens dyrt.

Mäklaren påstår att det är marknaden OCH att huset ligger på landet (bara 1,5 mil utanför stan), men ändå.Han kan inte förklara för mig varför det är svårt. Det kommer människor på visningarna och nästan alla har blivit väldigt förtjusta, MEN det är läget. 

Man har inte TID att bo på landet! Både föräldrar och barn har i stort sett varje dag, aktiviteter som
måste schemaläggas och planeras noga. Då måste man ha två bilar. Och det tar extra tid, och idag är TID något man har ont om.

Blir så ledsen när jag tänker på vilken skatt det är för barn, att få ynnesten att växa upp här nära naturen. Där får man automatiskt närkontakt med djur och natur, man får respekt när man förstår sammanhangen. Mina egna barn är uppvuxna på landet, där det inte fanns särskilt många barn. Det gjorde att de lärde sig att leka med barn av olika åldrar, tjejer som killar. Gamla människor upptäckte barnen, att de har mycket spännande att berätta.

Vill egentligen inte skiljas från mitt hus, där jag trivs och älskar att bo. Framförallt nu, när våren är på väg som vi har sommaren att se fram emot. Den absolut bästa tiden här, 500 meter från Vänerns strand. Vi säljer inte för att vi vill härifrån, vi säljer för att vi behöver. H:s sjukdom har nu gjort honom oförmögen att hjälpa till, att se vad som behöver göras. Jag blir inte arg på hans lathet längre, den beror på hans sjukdom. Men det blir för mycket för mig.

Förutom att jag måste arbeta på mitt jobb, så ska jag ta hand om hemmet. Huset måste skötas, underhållas, städas, fixas osv. Jag har en hund som behöver uppmärksamhet, hon är min skatt och ska inte behöva lida för att jag är trött. Jag behöver hennes ovillkorliga kärlek, tillgivenhet, förtroende. Hon litar på mig och ska så fortsätta. Jag ska handla, laga mat, städa, tvätta, sköta trädgårdsarbete osv osv. Ja, ni vet vad det innebär att ta hand om ett hushåll. 

Så kära mitt Vitsippan 5, det ser ut som det kan bli en vinter till för oss, med allt vad det innebär av snöskottning:
Men jag tycker så mycket om dig, så jag klagar inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar