lördag 15 mars 2014

Skjuter sjöfågel

Jag sitter här och lyssnar till det ena skottet efter det andra, och det smäller verkligen högt! Har flera gånger frågat och fått till svar, att det är jakt på sjöfågel. Jakt - när det inte ens är ljust?!? Hur kan man sikta och skjuta då? Vet inte tillräckligt om fågeljakt, men jag vet att man inte ser genom mörker. Varje morgon som  Stina och jag är ute på promenad blir hon, så här års, skrämd av detta skjutande. Det handlar inte om en serie smällar, utan om ett enda jätteskott som smäller så man tror skytten är precis bakom oss. Sen kommer nästa och nästa och nästa....
Jag misstänker att det handlar om att skjuta av kanadagäss och skarv, men vet inte bestämt. Men varför vid denna tid på morgonen? I mörker kl 05? Är det för att det inte är tillåtet?
Jamen, det är klart jag vet att det jagas sjöfågel, men detta - i mörker - är så konstigt.

Såg denna förmodligen roligaste annons, på Blocket Den är liten, dubbelklicka på den så får du upp en läsbar bild, läs om du kan, för det är kul. Kvinnan som tydligen fått ta hand om denna fin-båt i bodelningen vid skilmässan från maken. Nu försöker hon sälja:


Idag blir det som jag skrev om igår, söndagsmiddag med H:s dotter med familj. Underbar make, J 16 år och en mjuk o go kille, som ställer upp för mamma hur mycket som helst. J har en flickvän som är fruktansvärt blyg, hon följer J som en skugga och svarar knappt på tilltal. Undrar hur länge J ska orka med denna lilla, underbara och vackra varelse. Hon är glutenintolerant, men kommer inte med idag, så jag slipper oroa mig för att jag lyckats få med gluten i något av det vi ska äta. Så har vi Lille O förstås, eller lille börjar väl bli ett felaktigt epitet på honom. Han är 9 år redan och har en autism.

AUTISM - visste vi inte mycket om innan lille O fick sin diagnos. Han är ibland jättejobbig, men också mycket fascinerande. Tur för honom att han har en mamma som är lärare och envis till tusen, hon har verkligen kämpat för sin lille pojke för att han skulle få en diagnos, och en förklaring till sitt beteende. Ofta är han mycket aktiv, har så mycket energi att han inte kan vara stilla. Måste röra sig nästan hela tiden. Under sommarhalvåret går han självmant ut i trädgården och hoppar på studsmattan långa stunder, tills han känner att myrorna i kroppen lugnat sig en stund. Nu är han äldre, starkare, och det blir svårare att ha med honom att göra. Mamma, pappa, storebror är de som klarar honom bäst förstås.

*******************************

Nej, nu är det dags för mig att ta en dusch, och sedan gå ut med Stina. Därefter ska jag göra grytan med rullader klar, göra massor av sås, göra fruktpajen till efterrätt/fika klar. Får nog även steka lite köttbullar att ha som reserv, om lille O bestämmer sig för att man inte kan äta rullader.

Ha en underbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar