fredag 14 mars 2014

En skön helg kommer

Ja, den kommande helgen känns som gjord för avkoppling blandat med liten familjemiddag, trädgårdsstädning, boklyssning, sista handen med mina tre koftor. Ja, jag har stickar tre koftor till mig själv under vintern, nej förresten - två är stickade och en är virkad.

Köpte, i höstas, till mig själv boken som heter "älskade kofta".
Tala om inspiration! Älskar alla koftorna i denna bok, men har "bara" hunnit med de tre som jag älskar mest. Koftor är ett så underbart plagg! På vintern kan man ha dem under jackan om man är fruset, på sig om kvällen när man är lite trött och ruggig. På sommaren som kvällsplagg till antingen jeans eller en fin klänning, eller som jacka helt enkelt.
Denna floristkoftan, har jag också gjort i grönt, men en ljusare grön färg - vill nog kalla den vårgrön. Älskar modellen!
"Keramikerkoftan har jag gjort i mörk grått, den är virkad och blev supersnygg!
Och så sist, men absolut inte minst "ridkoftan" som jag tror att jag är mest nöjd med. Den var så himla kul att sticka, mönstret ser väldigt fint ut, men att jätteenkelt att göra. Min är gjord i grått med gammalrosa prickar i. Så snygg alltså - ser ut som typ Odd Molly.

Nu har jag alltså koftor. Ska bara bestämma mig för vilka knappar jag ska ha. I den virkade blir det nog sju helt vanliga knappar. Den första kanske får ett par hyskor och förmodligen även ridkoftan också. Man måste ju inte alltid knäppa en kofta hela vägen ned.

Fast nu när jag äntligen börjar närma mig slutet på dessa tre, börjar jag redan fundera på vilken av mina två andra, virkade sommartröjor jag ska ta itu med sedan. Båda är virkade i oblekt virkgarn (bomull) 8/4. Det blir jättesnygg! Den ena, som är en tröja, är  virkad av mormorsrutor, som är gjorde i en enda färg. Den andra är en kofta, gjord efter ett mycket fint virkmönster. Skönt att få färdigt allt som ligger och väntar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar