onsdag 26 mars 2014

Skrivklåda

Det kliar i mina fingrar av längtan efter att få skriva. Får dock aldrig tillräckligt med tid! Ska jag skriva ett inlägg vet jag oftast inte vad jag ska skriva om. Jag behöver då lugn och ro, tid att tänka, koncentrera mig.

Tyvärr är det då det känns som bäst, som H kommer på att han vill ha datorn. Om jag då säger till honom att jag ska sitta en timme till, så får han ta över därefter - då cirklar han runt mig, sätter sig på en stol bredvid och väntar. Man kan väl inte skriva då??

Det var nära att jag fick göra en utryckning till Linköping imorgon. Jo (förkortning av yngste sonens namn) och han lilla familj, ligger alla sjuka i vad som verkar vara influensa. De mådde verkligen dåligt igår, jag skulle vara barnvakt till mina andra barnbarn idag, men om jag behövdes skulle jag åkt till Linköping som imorgon. Men det behövdes inte, när gårdagen var över så mådde de lite bättre, Jo hade varit på vårdcentralen och faktiskt fått antibiotika (han har varit rejält förkyld och hostig i en månad nu) så det verkar ändå vara bakterier, inte förkylningsvirus.
Den här lilla luringen, hon är också sjuk och är inte särskilt lätt att tas med om man själv är sjuk.

Nu blev det ingen resa i helgen, och det var bra för den var helt oplanerad så jag hade nog tvingats ta med mig både H och Stina-hund. Vi har däremot planerat en långhelg om två veckor, över påsk, då ska vi åka och jag ser verkligen fram emot det. H ska följa med denna gång, så vi får se hur det går. Men han tycker det ska bli roligt.

Idag ska jag hämta mina två andra barnbarn 10 + 8 år, från skolan, Mamma är på kurs, och pappa måste delta i en avtackningsfest för honom nu när han ska byta jobb. Svårt att tacka nej till sådant. Och då får jag chansen att "låna" barnen. De ska sova över hos farmor och skjutsas till skolan imorgon bitti Det är så mysigt att vara med dessa två, jag älskar dem djupt och vill ta  vara på varenda minut som de vill tillbringa med mig. Det blir nog pannkakor eller något till middag. Kanske tacos förresten, det älskar dom.

Som det har blåst här på sista tiden. Halvvägs till storm! Avskyr när stormen viner, får ont i öronen, i huvudet och det blir för varmt med mössa. Ska nog köpa mig en tunn mössa/toppluva idag. Har ju så mycket och tjockt hår, att det känns som en mössa redan, men håret skyddar ju inte mot blåsten. Med för varm mössa kliar det så vidrigt i skallen att jag blir nästan knäpp.

Idag ska H träffa demenssamordnaren som ska starta upp en minigrupp för "unga" dementa. Alltså handlar det om dem som är relativt nydiagnosticerade. Som inte hunnit bli allt för sjuka ännu. Tiden för detta bestämdes torsdagar 10-12, men det kommer inte att gå för oss. Jag jobbar då och kan inte byta dag igen. 1 april ökar jag på min arbetstid till 50% dessutom och det blir ju ännu mera pussel med dagar och olika aktiviteter. H måste ju ha skjuts till allt, och han vill inte prova att åka med Färdtjänst trots att han fått det beviljat. Han tror bara att de aldrig kommer i tid, eller att han får sitta och vänta hur länge som helst. Bättre då att han en maka, vårdare, kokerska, chaufför som alltid kör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar